Hörneå bys hemsida
web-redaktör:
lena.lindholm
kontakt

Rea-ktion på ”Rune söker Tunna”

Läsarnas bidrag - sammanställning

Startsida

Hörneå bys hemsida www.becken.se

Rea-ktion på ”Rune söker Tunna”

Efter lite produktionsstörning på Redaktionen i januari (med konkurrens från göromål på gården) så kom artikeln ”Rune söker Tunna”. Då rea-gerade två läsare om rea-ktionsmotorn.

Vulcan

Bild 1. Redaktör Lena Lindholm har just avslutat en runda i en Avro Vulcan. Notera en liten Redaktör Lindhom vid noshjulet (alias Amelia Erhart Lindholm - se nedan). Heavy stuff - indeed - for English version and to read about the Falkland mission - please connect to this link.

Tord Fröling bor i Becken By och är känd för mycket och inte minst bilar. En av dessa är en så kallad ”startjeep” som Tord köpt någonstans till minne av sin egen värnplikt. Att Tord skulle kommentera artikeln om ”Rune söker Tunna”, det var en fråga om sekunder eller minuter. Så här skrev Tord i ett mail till Redaktionen 2015-02-08 (med förtydligande ord inom parentes): 

Alla dom där flygplanstyperna har jag ju faktiskt som bogserflygare både bogserat ut till start på F21 och dess hemliga flygfält vid Heden ovanför Boden, när jag gjorde den sk lumpen (Tord menar J29 Flygande Tunnan, J32 Lansen, J35 Draken, men däremot inte J37 Viggen som är mer sentida måste man utgå från).

Många av dessa plan kom aldrig tillbaka efter de övningar de sändes ut på och många unga piloter omkom pga att dessa flygplan var så osäkra och svårflugna, att läsa om i denna länk. Tänk dig själv att flyga och manövrera en "tunna" med jetmotor på?? Jag var själv med om att sända iväg piloter som aldrig återkom.

Apropå att blåsa snö med jetmotor så var ett av våra stora nöjen att på flygfältet roa oss med att hoppa in i jetstrålen när flygplanen bogserats ut till start och stod med motorn igång för uppvärmning.

Gissa om man fick en åktur på blankisen som bildades av värmen från jetmotorn. Åkturer på 50 m var inget ovanligt och när piloten ibland upptäckte vad vi roade oss med så hände det att han slog på lite extra gas bara för att skoja med oss och då blev det en hisnande färd. Det luktade kraftigt av flygfotogen som dessa kördes på men jag tror inte man fått någon skada av det - eller vad tror ni?

Värre var det med det startbränsle mc77 som användes och var mkt giftigt. Kanske kan vara ett tips och en varning till Rune som nu ska börja skotta snö med jetmotor. Ursprungligen Reabensin MC 77. Det finns en del att läsa om.

Mvh Flygsoldat Fröling.

Redaktör Lindholm vid bombplan

Bild 2. Redaktör Lena Lindholm fraktar hem blomsterplantor i sitt eget bombplan.

Även Rune från Rosersberg kommenterade artikeln i ett mail 2015-02-10;

Jag blev mycket imponerad och överraskad av den research som resulterade i att Beckens ledande aviatris kunde presenteras. Beckens Amelia Erhart får dock se upp så att hon inte mystiskt försvinner över Kvarken under långflygning.

Mvh Rune 

Förvisso - Redaktör Lena Lindholm - alias Amelia Erhart - men nog är det skribenten som ligger bakom allehanda tekniska besök vid museer. Flygfarkosten i bild 1 är nog en av de mer sensationella i form av en flygande vinge för en hastighet när överljud (0.95 mach). Den var i aktiv tjänst i England mellan åren 1956 och 1984.

Fransyska 15.5

Bild 3. Redaktör Lena Lindholm tränar inför älgjakten, med lite övergrov kaliber 15.5 cm. Vapnet kallas även "Fransyskan", en fälthaubits med franskt ursprung.

Bilder 1 och 2 kommer från det sevärda Flygvapenmuseet 'Newark on Trent' in The Great Britannia. Bild 3 är från Armémuseum i Östersund.

Gunnar Engström 2015-02-12

Besökare

Hörneå bys hemsida www.becken.se